Országos pedagógiai-szakmai ellenőrzések
Intézményellenőrzésről és a komplex ellenőrzésről röviden
Határidők, feladatok, rövid összefoglaló
A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai ellenőrzés módosítását a 44/2023. (X. 19.) BM rendelet léptette hatályba, majd a legújabb módosításokat a 34/2025.(VIII.18.)BM rendelet.
Intézményellenőrzés
Ø A Rendelet 147. §-ában a következőket írja elő. Az Oktatási Hivatal minden év július 20-ig a következő évre szóló országos pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervet (a továbbiakban: ellenőrzési terv) készít. A hivatal az ellenőrzési tervet úgy állítja össze, hogy az intézményellenőrzés ötévente minden intézményre kiterjedjen.
Ø A Hivatal július 31-ig az általa működtetett informatikai támogató rendszer útján értesíti az ellenőrzési tervben szereplő intézményeket.
Ø A Hivatal november 30-ig kijelöli az ellenőrzési tervben szereplő ellenőrzések időpontját, az ellenőrzésben részt vevő szakértőket és a vezető szakértőt, majd az informatikai támogató rendszer útján értesíti az ellenőrzésben érintett szakértőket, valamint az érintett intézmények igazgatóit.
Ø Az ellenőrzést vezető szakértő az ellenőrzés időpontja előtt legalább tizenöt nappal felveszi a kapcsolatot az érintett intézmény igazgatójával, és egyeztetést folytatnak az ellenőrzés ütemezésével, tartalmával kapcsolatos részletekről.
A Rendelet 149. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy a köznevelési intézmény ellenőrzése esetén az érintett intézmény igazgatója legkésőbb az ellenőrzési terv elkészítése évének november 30-áig köteles feltölteni a hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerbe
Ø az ellenőrzés évét megelőző két tanév munkatervét és éves beszámolóját,
Ø a legutóbbi pedagógus-továbbképzési intézményi programot, valamint
Ø az intézményi eredményeket, ideértve az ellenőrzés évét megelőző öt évben lebonyolított, az intézményre vonatkozóan kötelező országos mérések eredményeit, kiértékelését, az azokkal kapcsolatos intézkedéseket bemutató dokumentumokat.
Az eddigiektől eltérően már nem kell feltölteni az informatikai rendszerbe:
Ø az intézmény pedagógiai programját,
Ø az intézmény szervezeti és működési szabályzatát, valamint
Ø az igazgató vezetői pályázatát, vagy – ennek hiányában – vezetési programját.
Változások még:
149. § (3) bekezdésében módosul:
„Az intézkedési tervet az intézmény igazgatója küldi meg a fenntartó számára jóváhagyásra. A fenntartó jóváhagyását követően az intézkedési tervet az érintett intézmény igazgatója haladéktalanul feltölti a hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerbe.”
Tehát, az intézményellenőrzést követően elkészített intézkedési tervet nem az intézmény igazgatója hagyja jóvá, mint eddig, hanem a fenntartó!
Az R1. 149. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) Ha az intézményellenőrzés szakértői értékelésének eredménye 70 % vagy az alatti, akkor szaktanácsadó kirendeléséről a hivatal dönthet.”
Tehát, nem csak az intézmények kérhetik, hanem az OH is kirendelhet szaktanácsadót az adott intézménybe.
Komplex ellenőrzés
2021. szeptember 1-jétől bevezetett új tanfelügyeleti ellenőrzési forma, a komplex ellenőrzés sajátosságait és legfontosabb lebonyolítási szabályai azonban ettől eltérnek. A rendelet 151.§- 153.§-i rendelkeznek erről.
A miniszter az Oktatási Hivatal javaslata alapján kijelöli az ellenőrzés alá vont intézményeket. A Hivatal az ellenőrzést megelőző hónap tizedik napjáig az informatikai támogató rendszer útján értesíti az intézmény igazgatóját a tervezett ellenőrzés tényéről.
A komplex ellenőrzés elrendelése tehát független az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzésektől, így az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervtől. Tehát az OH nem értesíti az érintett intézményeket július 31-ig, hiszen a komplex ellenőrzést az Oktatási Hivatal bármikor elrendelheti és a jogszabály szerint, a kitűzött komplex ellenőrzés időpontját megelőző hónap tizedik napjáig értesíti az intézmény igazgatóját a komplex ellenőrzés indításáról.